Volba strategie podniku se stává nezbytnou součástí podnikatelské činnosti

V podniku se rozlišují strategie optimistické, pesimistické a realistické. Ať už se podnik rozhodne vytvořit kteroukoliv z nich, měl by si ujasnit, co z takové strategie vlastně potřebujeme vyčíst.
cílová dohoda
Součástí podnikatelské činnosti je stanovení podnikových cílů, v současné době se stále více využívají strategické (tedy dlouhodobé) cíle. Ty musí být stanoveny na základě pravidla SMART (musí být specifické, měřitelné, atraktivní, realistické a termínované). Rovněž je potřeba cíle uspořádat – vrcholové, prováděcí, dílčí a elementární cíle.
Strategie by pak měla popisovat způsob, jak daných cílů dosáhnout. Při základním rozhodnutí týkajícím se samotné tvorby strategie se firma zaměřuje na základní typy strategií:
·         Strategie podniku
·         Obchodní strategie
·         Funkční strategie
·         Speciální strategie
hrát šachy

Dále se rozlišují strategie následovně:

Intenzivní strategie (neboli agresivní) –vychází z Ansoffovy matice:
·         Pronikání na trh – firma má existující produkt, který prodává na existujícím trhu.
·         Strategie rozvoje trhu – firma vstupuje na nový trh s již existujícím produktem.
·         Strategie rozvoje produktu – firma vystupuje na existujícím trhu, ale s novým produktem.
·         Strategie diverzifikační – firma vyvine nový produkt, se kterým vstoupí na nový trh.
Strategie integrační –jejím cílem je získání možnosti lepší kontroly nad dodavateli potřebných vstupů pro výrobu, nad distributory i konkurencí.
Strategie diverzifikační(jinak řečeno strategie divokého zvířete) – dělí se na strategii soustřednou (zaměřující se na rozšiřování aktivit), horizontální (zaměřuje se na zavádění nových produktů) a smíšenou.
Strategie obranné –řadí se zde:
·         Strategie společného podnikání – zaměřuje se na posílení tvorby aliance například prostřednictvím joint venture, fúze či kooperace.
·         Strategie snižování výdajů – využívá se v době, kdy je potřeba posilovat základní činnost podniku (například při tvorbě nové struktury či zavedení nové technologie).
·         Strategie zbavování se majetku – zaměřuje se na prodej nevyužívaných aktiv či majetku.
·         Strategie likvidace – zaměřuje se na postupný prodej podniku, ovšem za současnou hodnotu.

Volba strategie podniku se stává nezbytnou součástí podnikatelské činnosti
Ohodnoťte příspěvek